Wat bedoelen we met V3i?
Gepubliceerd door Jaap Peters Jurriaan Cals op 10 maart 2020
Rijnlands is gebaseerd op andere principes dan Angelsaksisch.
De
vier principes waar we Rijnlands op baseren zijn Vakmanschap,
Verbinding, Vertrouwen en Inspiratie (3VI) en de vier principes waar
Angelsaksisch op gebaseerd is zijn Command, Control, Communication en
Intelligence (3CI). Op basis van deze principes geef je vorm en inhoud
aan je organisatie. Goed en fout is daarbij ter beoordeling aan de
persoon die ze hanteert. Voor beide systemen zijn situaties en
omstandigheden te bedenken waar de keuze goed te beargumenteren is. Ben
je een ziekenhuis of een school dan sluit je sneller aan bij Rijnlandse
principes. Besta je als organisatie om winst voor aandeelhouders te
creëren dan is de keuze om je organisatie Angelsaksisch in te richten
een mogelijkheid. Winst maken is in een Rijnlandse organisatie ook een
voorwaarde maar niet de belangrijkste. In de kern maak je als
organisatie een keuze (bewust of vaak onbewust zoals nu gebeurt) of je
bijvoorbeeld je je eigen frontlinie (werknemers) wel of niet vertrouwt.
Een beetje kan niet. Dat maakt de vraag of er geen middenweg is zo
moeilijk. Kan je iemand een beetje vertrouwen? Wij zeggen dan nee. Dat
is voor ons zoiets als vegetarier zijn behalve tijdens het eten.
Vergelijk McDonalds met bijvoorbeeld De Librije in Zwolle. Beide zijn restaurants, maar totaal anders ingericht.
De 'Intelligence' van De Librije zit hem in de mensen. Vakmensen, koks die met liefde en toewijding hun vak uitoefenen. Zich aanpassen aan de seizoenen en 'met de seizoenen mee koken'. Natuurlijk denken ze na over financieel rendement maar dat staat niet voorop. Trots voor het vak, trots voor het eten dat ze hun klanten serveren, met een passend mooi integer verhaal.
De 'Intelligence' van McDonalds zit in de systemen, de exacte toepassing van de regels in het handboek en in niet mis te verstane communicatie wordt het je verteld (don't think for yourself) en vervolgens strikt toezicht daarop. Duurzaamheid heeft hier een hele ander ebetkenis dan in een Rijnlandse organisatie. Zelfs de wijze waarop je lacht wordt voorgeschreven. Medewerkers - en dat is ook de bedoeling - zijn vervolgens prima uitwisselbaar. Het doel van McDonalds is zo veel mogelijk winst maken, en dat doen ze goed. Ze zijn tenslotte het grootste restaurant ter wereld, meest 'succesvol' en er werkt geen enkele kok.
Think for yourself 'Cause I won't be there with you'
Bij Rijnlandse organisaties staat vakmanschap - medewerkers hebben een beroepsopleiding - centraal, heeft de voorste linie verbinding met de omgeving, leveren steeds maatwerk en dat betekent vertrouwen in het vakmanschap. De inspiratie (wij zijn artsen zonder grenzen, wij brengen vrede) zorgt ervoor dat binnen die kaders het juiste gebeurt. Medewerkers zijn daar ook op aanspreekbaar, maar de basis is: 'Think for yourself' (The Beatles, Rubber Soul).