Zou je iedere organisatie Rijnlands kunnen inrichten?

Gepubliceerd door Jaap Peters Jurriaan Cals op 12 april 2020

In theorie kan alles, maar het is niet altijd verstandig. Rijnlands veronderstelt dat er voldoende vakmanschap aan de voorkant van de organisatie zit. Het is simpelweg niet handig een hamburgertent waar geen enkele kok werkt Rijnlands in te richten. Medewerkers die daar werken kun je maar beter insnoeren in regels. In de praktijk zie je dat organisaties waar maatwerk min of meer noodzakelijk is (zorg, onderwijs, politie, brandweer, leger, rechterlijke macht, wegenwacht, restaurant, sporters, lichamelijke verzorging (kapper, pedicure, schoonheidsspecialiste), garages, bouwsector, huishoudelijke hulp, etc. een Rijnlandse inrichting noodzakelijk is. Uit deze sectoren komen ook de meeste klachten over 'geketend' vakmanschap. Lees de krant.

Oefenen, oefenen, oefenen

aldus de jongleur
Anastasia Zhenina (Unsplash)
Anastasia Zhenina (Unsplash)

Vakmanschap alleen is niet voldoende. Dat vakmanschap moet ook worden onderhouden. Door oefenen, ... aan de voorkant van de organisatie moet je bij wijze van spreken kunnen denken met je handen en/of voeten. Messi kan denken met zijn voeten. Dat noemen we een doctrine. Je vingers weten vaak makkelijker wat je toegangscode tot je computer is, dan je hoofd. Autorijden is een mooie voorbeeld: onze handen en voeten hebben eerder in de gaten wat je moet dan je hoofd (moet je ondertussen niet zitten appen). Maatwerk is op de weg permanent nodig en daarmee is zelf sturen de enige manier om je voortdurend op gewijzigde omstandigheden te kunnen inspelen. Maar ook het vak 'autorijden' moet je onderhouden.

In onze begeleidingstrajecten zijn we ook regelmatig aan het werk gegaan met afdelingen of regio's die graag Rijnlands willen gaan werken binnen een groter geheel. Dat kan en tegelijk maak je het voor de  diensten die voor de verschillende regio's of afdelingen werken soms erg lastig omdat die dan voortdurend moeten schakelen tussen de beide werelden. Overigens volgens ons geen reden om het niet te doen, besteed dan wel extra aandacht aan de ondersteunende diensten, de OR, clëintenraden, HRM, financieën, huishoudelijke dient, ICT, etc.

Maar hou als eerste randvoorwaarde vooraf aan: vakmanschap in de voorste linie is wel erg prettig!